Fontowe faux pas: 7 nietaktów przy wyborze fontu i jak ich unikać
Piękna strona ze spójnym i profesjonalnym brandingiem daje odwiedzającym sygnał, że marka, którą reprezentuje, jest godna zaufania i dba o swoje usługi. Dlatego warto zwrócić uwagę na każdy wizualny detal na swojej stronie, nawet jeśli wydaje się on błahy. Na przykład, na typografię.
Zanim ktokolwiek przeczyta jakiekolwiek słowa na Twojej stronie, może wyczuć ton i energię płynącą z tekstu, patrząc tylko na kształt liter. Ale jest jeszcze jeden powód, dla którego typografia ma kluczowe znaczenie dla Twojej strony. Niezależnie od stylu, rozmiaru czy odstępów w tekście, Twoja strona musi być łatwa do przeczytania dla Twoich odwiedzających.
Ignorowanie roli, jaką fonty odgrywają na Twojej stronie i w materiałach marki, to stracona szansa na nawiązanie głębszej więzi z Twoimi odbiorcami. W tym artykule podzielę się tym, jakie nietakty spotykam przy wyborze fontów oraz podpowiem, jak ich unikać.
Nietakt 1: Pomijanie wyboru fontów
Wiem, że wybór fontów może być przytłaczający. Jest tyle opcji – czy to naprawdę ma aż takie znaczenie? TAK. Wybór fontów ma ogromne znaczenie, ponieważ każdy z nich buduje inne wrażenie. Różne firmy używają różnych typografii nie bez powodu. Specyficzne fonty i kolory są wybierane na podstawie esencji ich marki – tego, jak chcą być postrzegane przez innych.
Wybór fontu, który odzwierciedla osobowość Twojej marki, sprawia, że odwiedzający stronę i potencjalni klienci od razu poczują, czego się spodziewać. Popatrz na te przykłady bardzo popularnych fontów:
Nietakt 2: Wybieranie przypadkowych fontów
Podobnie jak w przypadku każdego elementu wizualnej marki, aby wybrać odpowiednie fonty, musisz najpierw określić osobowość swojej marki. Jakie jest Twoje podejście do pracy? Jak czują się ludzie podczas współpracy z Tobą? Jak Twoja osobowość przejawia się w Twojej pracy? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci wybrać wizualne elementy, które komunikują Twoją osobowość bez słów. Wybór fontów jest tak samo unikalny. Wróć do przykładów fontów, które podałam wyżej i pomyśl o wrażeniu, jakie budują.
Nietakt 3: Używanie zbyt wielu fontów
Choć ważne jest, aby wybrać fonty pasujące do treści, nie przesadzaj z ich ilością. Używanie zbyt wielu różnych fontów na stronie może przytłoczyć odwiedzających, wywołać wrażenie chaosu oraz spowolnić działanie strony.
Zamiast tego, polecam wybór jednego lub dwóch fontów. Aby tworzyć wariacje, możesz użyć formatowania, czyli zmieniać wielkość, grubość, kąt nachylenia liter i wiele innych. Jeśli wybór pasujących do siebie fontów jest dla Ciebie trudny, polecam narzędzie fontjoy.com. Natomiast, jeśli współpracujesz z projektantką, może ona wybrać więcej niż dwa fonty dla Twojej marki, ale zna zasady doboru fontów, które się uzupełniają.
Nietakt 4: Używanie innych fontów w różnych kanałach komunikacji
To poważny błąd, który widuję i zawsze mnie on boli. Używanie innych fontów w mediach społecznościowych niż na stronie jest nie tylko mylące, ale podważa już wykonaną świadomą pracę nad marką. Pamiętaj, że branding to przede wszystkim spójność. Jeśli ludzie nie wiedzą, czego się po Tobie spodziewać, bo widzą estetyczny chaos, jak zdobędziesz ich zaufanie w kwestii oferowanych usług?
Zdecyduj, które fonty są fontami Twojej marki i używaj ich na wszystkich platformach online i w materiałach drukowanych. Jeśli używasz całej gamy fontów, czas na porządki. Upewnij się, że wybrane fonty pasują do osobowości Twojej marki i używaj ich konsekwentnie.
Nawet jeśli ktoś inny używa fontu, który uważasz za fajny, nawet jeśli nie jesteś pewna, czy wybrałaś idealne fonty. Spójność jest ważniejsza niż perfekcja. Przeciętna osoba może nawet nie zauważyć, że używasz fontów w spójny sposób, ale podświadomie poczuje Twoją niezawodność, a to buduje zaufanie.
Nietakt 5: Zbyt dużo formatowania
Wiem, że przed chwilą polecałam Ci fontowe wariacje, ale chcę też podkreślić, że wszystko lepiej robić z umiarem. To kuszące, żeby podkreślać pewne słowa i naśladować sposób, w jaki mówisz, ale spójrz na poniższy przykład, jak nadmiernie sformatowany tekst może stać się nieczytelny. A gdy tekst jest trudny do przeczytania, ludzie go nie czytają, tylko skrolują w dół.
Z kolei, kiedy używasz formatowania oszczędnie, tekst naprawdę może zabłysnąć. Okazjonalnie pogrubiona fraza może przyciągnąć wzrok do ważnego punktu. Nagłówki mogą podzielić tekst na przystępne, strawne sekcje. Użycie innego koloru dla hiperłączy może zachęcić do kliknięcia. Używaj formatowania fontów na swojej stronie, ale rozsądnie.
Nietakt 6: Nadużywanie odstępów między literami
Odstępy między literami (spacja między każdą literą) mogą podkreślić lub osłabić font. W wielu fontach zbyt duże odstępy między literami mogą utrudniać czytanie. A wiesz już, co robi odbiorca, jeśli trudno mu czytać tekst… Zwłaszcza jeśli chodzi o nadużywanie odstępów w fontach o stylu pisma odręcznego czy dekoracyjnego. Nawet fonty bezszeryfowe i proste mogą być zepsute przez zbyt duże odstępy między literami.
Twórcy fontów na ogół przemyśleli to, jak litery mają się łączyć i wyglądać w różnych połączeniach, dlatego nie warto przy tym majstrować, jeśli nie do końca wiesz, co robisz. Są lepsze sposoby na podkreślenie w tekście tego, co chcesz przekazać.
Nietakt 7: Używanie wielkich liter w całych akapitach
Gdy stylizujesz font na wielkie litery, nie używaj tego stylu dla całych akapitów. Akapity pisane wielkimi literami są trudne do czytania. Jeśli chcesz podkreślić wagę słów, to odradzam używanie w tym celu wielkich liter. Poza trudnością w odczytaniu, odbiorca może odebrać tekst jako krzyk, co nie jest profesjonalne.
Zamiast tego, zarezerwuj styl fontu w wielkich literach dla krótkich nagłówków lub jednowersowych zdań. Upewnij się też, czy jeśli Twój tekst podzieli się na kilka linii w widoku mobilnym, będzie nadal łatwy do przeczytania.
Podsumowując: używaj fontów tak, aby budować zaufanie
Wybór i użycie fontów mogą wydawać się mało istotne, ale podobnie jak paleta kolorów i zdjęcia, fonty, które używasz na swojej stronie, mogą pomóc w przekazaniu Twojego przesłania do odpowiednich osób lub je przyćmić. Dlatego, wybierając fonty na swoją stronę internetową, zastanów się: Z czego chcę, aby moja działalność była znana? Jakie wrażenie chcę wywołać? Jakie wartości reprezentuje moja firma?
Typografia, którą wybierzesz do projektu swojej strony, powinna odzwierciedlać odpowiedzi na te pytania..
A jeśli, to wszystko brzmi dla Ciebie jak czarna magia, to napisz do mnie. Chętnie pomogę Ci nie tylko w wyborze fontów, ale też innych elementów identyfikacji wizualnej oraz w odnalezieniu osobowości Twojej marki od początku.