Autentyczność w brandingu:
Czy lubisz być okłamywana?
To pytanie, które warto zadać sobie, także w kontekście tworzenia marki. Ostatnie zamieszanie wokół polskiej spółki LPP, zarządzającej znanymi markami odzieżowymi jak Reserved, Cropp, House, MOHITO i Sinsay skłoniło mnie do napisania kilku słów o tym, czym jest autentyczność w brandingu. W marcu spółka LPP znalazła się w centrum uwagi po raporcie sporządzonym przez firmę analityczną Hindenburg Research. Śledztwo HR miało wykazać, że polska spółka odzieżowa kontynuowała działalności w Rosji, pomimo zapewnień o sprzedaży biznesu chińskiemu nabywcy.
Wilk syty i owca cała
W związku z atakiem Rosji na Ukrainę wiele marek wycofało się z rynku rosyjskiego. Chciały uniknąć strat wizerunkowych oraz trudności w prowadzeniu biznesu spowodowanych sankcjami nałożonymi na Rosję. Dla części był to spory cios finansowy. Jednak niektóre marki zdecydowały się pozostać na rynku rosyjskim, mimo niezadowolenia części klientów spoza Rosji.
LPP zadeklarowało opuszczenie rynku i podjęło działania wskazujące, że rzeczywiście ten rynek opuściło. Jednak według raportu Hindenburg Research w rzeczywistości to nie nastąpiło. Skutek? Lawinowa wyprzedaż akcji LPP, które straciły w pierwszej reakcji 35 procent wartości. Z kolei konferencja, która odbyła się po kilku dniach, z udziałem prezesa spółki, pozwoliła LPP na częściową odbudowę zaufania wśród inwestorów. Do powrotu do poziomu sprzed raportu HR notowaniom LPP brakowało na koniec marca nadal 23,85 proc.
Ale co to właściwie oznacza z punktu widzenia autentyczności?
Autentyczność w brandingu
Autentyczność w brandingu to nie tylko trendy czy chwytliwe slogany, które wpisują się w twój gust. To głębsza koncepcja, opierająca się na prawdziwości, spójności i uczciwości. Autentyczna marka to ta, która nie tylko mówi, ale również działa zgodnie z wartościami, które głosi. To marka, która stoi za tym, co reprezentuje, nie obiecując niczego, czego nie może dostarczyć. Jest otwarta i transparentna w swoich działaniach. Udostępnia klientom ważne informacje na temat produktów, procesów produkcyjnych, polityki cenowej itp., co buduje zaufanie i lojalność.
Autentyczna marka opiera się na rzeczywistych wartościach i celach, które są integralną częścią jej tożsamości. Klienci oczekują, że marka będzie konsekwentna w swoich działaniach i będzie żywo reprezentować te wartości. Autentyczna marka dba też o swoje społeczne i środowiskowe oddziaływanie, podejmując odpowiedzialne działania w zakresie zrównoważonego rozwoju, etyki biznesu i społecznej odpowiedzialności.
Rysa na wizerunku
Brak autentyczności w kreowaniu marki może prowadzić do poważnych konsekwencji. Najboleśniejsze bywają straty w zaufaniu klientów (i inwestorów). Gdy kłamstwo lub manipulacja wychodzi na jaw, marka traci nie tylko wiarygodność, ale także lojalność swoich klientów. Jeśli brak autentyczności i transparentności prowadzi do skandalu lub kontrowersji, jak w przypadku LPP, marka może zostać dotknięta kryzysem reputacyjnym. Zazwyczaj trudnym do naprawienia i prowadzącym do długotrwałych strat. Za tym wszystkim idą straty finansowe.
Oczywiście istnieje wiele mechanizmów psychologicznych działających na korzyść marek o ugruntowanej pozycji na rynku. Prawdopodobnie pozwolą one wyjść markom LPP z tej sytuacji obronną ręką. Będzie jednak i taka część klientów, której zaufania być może nie będzie się dało odzyskać już nigdy.
Wnioski nasuwają się same
Autentyczność w brandingu to budowanie długotrwałych relacji opartych na zaufaniu i prawdziwości. To bycie wiernym sobie i swoim wartościom nawet w obliczu trudności. W świecie, w którym transparentność i uczciwość zdają się być na wagę złota, okłamywanie się nie opłaca. Autentyczność to jeden z kluczy do sukcesu, zarówno w biznesie, jak i w życiu osobistym. Dlatego też warto zastanowić się, czy warto ryzykować reputację i zaufanie dla chwilowego zysku. Czy lepiej postawić na uczciwość i autentyczność, które mogą być trudniejsze do osiągnięcia, ale z pewnością bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie.
W świecie, w którym możesz być każdym – bądź sobą.*
– Etta Turner
Sprawdź fakty
Informacje na temat sytuacji LPP czerpałam głównie z filmu, do którego obejrzenia gorąco cię zachęcam:
Ania Gemma: czy to koniec lpp?
Znajdziesz w nim także informacje, jakie korzyści HR czerpie z publikowania raportów na temat działalności przedsiębiorstw.
*Bardzo fajny cytat, ale czy ktoś mi może powiedzieć kim jest/była Etta Turner? Bo google ukryło tę informację zbyt głęboko, by moja ciekawość poznawcza tam sięgnęła.